Fælles­skaber kan knække koden til moderne varmestyring

Da Gartnervænget Andelsboligforening fik problemer med deres oliefyr, besluttede de at gå nye veje og fik installeret varmepumper fra METRO THERM. De drager nu stor fordel af at kunne udveksle erfaringer og viden med hinanden.

Det er en ret lun dag. Især, fordi det er begyndelsen af december. Den hvide jul må vi nok skyde en hvid pil efter igen i år, og der er da heller ikke ild i brændeovnen hos Bente Jensen og Stig Holten her i Laven lidt uden for Silkeborg. Det er vist ikke nødvendigt. Til gengæld står der en stor hvid varmepumpe-indedel i bryggerset. Og dén kører. Som den skal.

”Vi havde haft oliefyr med centralvarme i de seks år, vi havde boet her, men pludselig en dag i juni i år gik varmtvandstanken i stykker. Og da olie- og vandtankene her i foreningen er fra 1996, kunne vi i foreningen forudse, at de andres nok ville gå i stykker som perler på en snor”, fortæller Stig Holten og forklarer, at de måtte klare sig med brændeovn, mens de forberedte sig på, at sagen skulle tages op i bestyrelsen.

Bente og Stig foran deres varmepumpe

Bente og Stig Holten foran deres nye METROAIR I-varmepumpe, som hele ejerforeningen har fået installeret i fælleskab.

”Der var ingen i foreningen, som ønskede at fortsætte med oliefyr. Det er jo ikke fremtiden”, forklarer Bente Jensen, som sammen med ægtefællen Stig og resten af bestyrelsen satte sig sammen i foråret 2018 og gik i gang med at diskutere, hvordan opsparingen i foreningen skulle bruges til at modernisere varmeforbruget.

En varm sommer – selv for en varmepumpe

Bestyrelsen i foreningen beslutter sig for, at luft-vand er den rigtige model fremover. De indhenter fem tilbud fra fem forskellige leverandører, og det endelige valg falder på Dansk Varme Service, som udarbejder et tilbud, der inkluderer afmontering af oliefyr, opsætning af METROAIR I8- eller F8-varmepumper fra METRO THERM, årlig service og løbende support.

”Vi var rundt hos forskellige kunder og se og høre forskellen på I8 og F8, og alle var meget tilfredse. Det var midt om sommeren, og sælgeren fra Dansk Varme Service knoklede for at få dem til at køre, selv om det var så varmt”, siger Bente og griner.

Valget falder på METROAIR I8, og der skrives under på tilbuddet omkring 1. september 2018. Cirka en måneds tid senere går arbejdet med at installere varmepumperne i gang.

”Vi var overhovedet ikke generet af arbejdet. Vi skulle bare rydde op. Det var det. Resten tog de sig af, og det tog kun et par dage”, forklarer Stig og glæder sig over, at parret var et af de første i rækken. ”Det betød jo, at vi kunne gå i gang med at bruge systemet med det samme, og når der var noget, vi var i tvivl om, kunne vi lige kalde på montøren, som var i gang inde ved siden af.”

Nem styring og ingen støj

Da hver beboer i foreningen har forskellig krav til temperatur, skal Dansk Varme Service indstille hver varmepumpe individuelt. Derudover har beboerne naturligvis også mulighed for at regulere temperaturen op og ned selv.
”Det var jo helt nyt for os det her. Vi var jo vant til, at det var termostaterne på radiatorerne, vi styrede det hele på, men nu skulle vi pludselig ud til styringen på varmepumpen. Det har vi lige skullet vænne os til, men styringen er heldigvis rigtig fin og nem, så man behøver ikke stå med en stor manual og bladre”, forklarer Stig.

Effekten på varmeregningen vil først vise sig efter et års tid, men en form for besparelse vil der komme – ikke mindst fordi det nu er muligt at få et økonomisk tilskud til den del af elforbruget, som ligger over de 4.000 kWh/år, når man har varmepumpe som energikilde. Og i ingen af de otte huse er man forskrækkede over støjen.

”Der er blevet så dejligt stille. Oliefyret og skorstenene larmede helt vildt. Jeg kunne høre det gå i gang kl. 5 om morgenen, når naboerne gik i bad”, siger Bente.

Varmepumper – et fælles anliggende

Begejstringen for varmepumperne er ikke til at tage fejl af. Så sent som dagen før blev en af byens andre borgere inviteret ned for at se installationerne. Og når boligerne i 2019 skal have ny energimærkning, trækker det heller ikke ligefrem ned, at de er blevet kraftigt opdaterede.

”Det er også rart at tænke på, at al den olie er væk, og vi var flere her på vejen, som sagde; jaaaah, nu slipper vi for oliefyret og den dårlige samvittighed, der følger med.”

Fordi boligerne i foreningen ligner hinanden så meget, er det nemt at overføre erfaringerne fra bolig til bolig. Det får de stor glæde af i foreningen.

”Når der er en her i foreningen, der bliver opdateret med et eller andet nyt, så er der otte husstande, der bliver opdateret. Der er ingen i foreningen, der er skræmt af den her moderne teknologi. Vi hjælper hinanden, og det er rart, at der er et alternativ til en montør, som måske koster 600 kroner i timen. Vi må jo bruge de fællesskaber, vi har”, slutter Bente og Stig.