Flemming former fremtidens fjernvarme én elev ad gangen

Vi har besøgt den tekniske skole TEC i Gladsaxe for at tale med faglærer for VVS-linjen, Flemming Jensen. I interviewet fortæller Flemming om sine mange år som underviser, hans år ude i fjernvarmebranchen og hvorfor han mener, at fjernvarme kan være nøglen til effektiv, grøn omstilling. Og så fortæller han, hvorfor det kan minde om et afsnit af Den Store Bagedyst, når eleverne skal til den endelige prøve.

Vi møder Flemming i undervisningslokalet ved TEC i Gladsaxe. Her underviser Flemming i energi, herunder både gas og andre almindelige kedelanlæg. Men i dag handler det om fjernvarme – hans spidskompetence.

Undervisningen formidles til en klasse med en elevsammensætning af folk, der alle er kommet langt i deres VVS/energimontør-uddannelse, og som allerede har været ude at arbejde som VVS-lærlinge.
Nu mangler de bare deres certificering i fjernvarme, og det skal Flemming sørge for, at de kommer i mål med.

Da vi møder op i lokalet, er undervisningen så småt ved at være færdig, men mange af eleverne på holdet er allerede begyndt og samles omkring Flemming med masser af spørgsmål, der har trængt sig på i løbet af dagen – hvorfor Flemming nok ikke kan holde fyraften foreløbigt:

Jeg løber mig selv ihjel, når de bliver sluppet løs på tavlen, for der er så mange spørgsmål.
Jeg skal sige til dem ”klokken er ”vi skal hjem” – så de er meget motiverede.

Da vi spørger Flemming, hvor al den høje energi og motivation kommer fra, svarer Flemming prompte:

Det er fordi, at de ikke opdager, at det er teoriundervisning, fordi den er bygget op på noget praktisk. De ser tingene rent fysisk.
De ændrer temperaturer og flow. Der er en praktisk tilgang til det, mens der ligger noget teori bagved, så der er et supergodt
samspil på det her kursus i forhold til det, synes jeg”.

Der er ikke så meget slinger i valsen

En af dem, der i øjeblikket er i gang med at tage sit fjernvarmecertifikat hos Flemming, er Nikolaj Jørgensen. Han læser til installationstekniker og skal snart i gang med sit fjerde og sidste forløb. For Nikolaj er der ingen tvivl om, at undervisningen er i kompetente hænder.

”Uden at fedte, så vil jeg sige, at Flemming er en utrolig kompetent lærer. Han har styr på sit, og han ved meget. Der er ikke så meget slinger i valsen. Han ved ligesom, hvad der er rigtigt og forkert,”