Her kan du finde svar på de oftest stillede, generelle spørgsmål. du kan bl.a. få mere information om garanti, reklamation, service og hvem der kan hjælpe hvis du har problemer med dit produkt. Har du et spørgsmål, du ikke kan finde svar på her, kan du enten kontakte din lokale installatør, eller udfylde denne formular.
Som en tommelfingerregel må du som forbruger kun justere på de ydre dele af dit produkt - såsom display, styring og termostat. Alt det, du skal skrue noget af produktet for at kunne komme til, er det kun din installatør, der må røre ved.
På en indedel til en varmepumpe vil ofte sidde et display til styringen på forsiden. De fleste funktioner i dette er som udgangspunkt tiltænkt din installatør. Du har dog mulighed for at følge med i displayet, hvor du kan få indsigt i temperaturforhold, kW-pris og forbrug, samt andre driftsinformationer. Du kan også bruge det til at opsætte funktioner som MyUpway og Smart Price Adaption.
Har du en varmtvandsbeholder, er det muligt at regulere i temperaturen på dit brugsvand ved hjælp af drejehjulet på forsiden. Ligesom termostaten på din radiator, er det altså muligt at regulere på fremløbstemperaturen til dine tappesteder. Husk dog, at temperaturen altid bør være 55°C eller derover, for at sikre din varmtvandsbeholder mod legionella.
Nej, brugsvands-, varmepumpe- og el-installationer må kun foretages af autoriserede installatører, hvilket fremgår af ”Bekendtgørelse af lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet”. Faktisk mister du din garanti på produktet, hvis du selv installerer.
Du må heller ikke selv servicere eller reparere dit produkt. Service af produkter med brugsvandsinstallationer må kun foretages af autoriserede installatører, hvilket også fremgår af ”Bekendtgørelse af lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet”.I dette tilfælde kan du også miste din garanti på produktet, hvis du selv servicerer det.
Særligt for varmepumper gælder det, at der skal en særlig autorisation og uddannelse til for at kunne installere og servicere en varmepumpe, da den indeholder kølemiddel. Det fremgår bl.a. i "Bekendtgørelse om anvendelse af trykbærende udstyr".
Hvis du oplever problemer med dit METRO THERM-produkt, skal du altid kontakte din installatør, som er ekspert i at fejlsøge, reparere og udbedre konkrete fejl og problemstillinger - nøjagtigt som du vil kontakte en mekaniker, hvis du har problemer med din bil.
Hvis installatøren mod forventning ikke kan løse problemet, har vedkommende mulighed for at få teknisk support og vejledning hos METRO THERM.
Som udgangspunkt kan METRO THERM kun rådgive dig som forbruger om generelle spørgsmål til vores produktløsninger, der ikke vedrører hverken installationsarbejde, fejlsøgning eller service af produktløsningen.
Hvis du får et teknisk problem med dit produkt fra METRO THERM, kan det virke som det indlysende at kontakte dem, der har produceret produktet. Det forstår vi godt. Men der er altså flere gode grunde til, at du skal henvende dig til din installatør, hvis du oplever problemer.
1. Du har købt og fået installeret dit produkt af en installatør og det er derfor vedkommende du er kunde hos, ikke METRO THERM. Du kan sammenligne det med at købe en bil. Denne køber du ofte hos en bilforhandler og hvis du får problemer med bilen, vil du enten kontakte din mekaniker eller forhandleren - ikke producenten.
2. Hvis du vil overholde lovgivningen og beholde din garanti, er der ikke ret meget, du selv må gøre ved dit produkt hvis du har problemer med det. Derfor kan du heller ikke ringe ind til os for at få hjælp, da du alligevel ikke må udbedre fejl på egen hånd. Læs mere om, hvad du selv må gøre her.
3. METRO THERM har ikke kørende teknikere ”in-house”, der kan komme ud og fastslå, hvad problemet med dit produkt er – hvilket ofte er en forudsætning for at problemstillingen kan løses. Dette arbejde overlader vi til vores dygtige servicepartnere, som alle har fået grundig træning i netop vores produkter.
Vores interne supportafdelings arbejde er at klæde din lokale VVS-installatør på til at kunne varetage alle METRO THERM-relaterede problemstillinger, der måtte opstå, og hjælpe dem i deres daglige arbejde. Det er din garanti for, at du får den hjælp, du har brug for – også selvom du ikke får den direkte fra os.
Der er en del situationer, hvor du kan have behov for dit produkts type- og serienummer - fx hvis du skal registrere dit produkt hos METRO THERM, bestille en serviceaftale eller hvis din installatør efterspørger det.
Type- og serienummer finder du på produktets typeskilt, som vil være at finde et synligt sted på produktet. På en varmtvandsbeholder vil typeskiltet oftest sidde på bundpladen, og på en varmepumpe-udedel vil det være placeret på bagsiden.
Et eksempel på en varmepumpes typeskilt
Et eksempel på en varmtvandsbeholders typeskilt
Hos METRO THERM yder vi 2 års garanti på alle produkter fra produktets installationsdato. Hvis du har en varmepumpe fra METRO THERM, yder vi 5 års garanti. Garantien dækker mod indefra kommende funktionsfejl. I tilfælde af indefra kommende funktionsfejl foretager vi gratis reparation eller omlevering efter METRO THERMs eget valg. For beholdere gælder i øvrigt også 5 års garanti mod indefra kommende gennemtæring af den indvendige beholder.
Det er i øvrigt muligt at få et års ekstra garanti på dit METRO THERM-produkt. Det får du ved at registrere installationen på vores hjemmeside.
Der er en række situationer, som garantien på dit METRO THERM-produkt ikke dækker. De tæller:
Du kan læse mere om vores handels- og garantibestemmelser lige her.
Der er en række situationer, hvor du kan miste garantien på din METRO THERM-produkter. Det kan fx være, hvis der er foretaget reparationer eller andre indgreb på produktet, der ikke overholder forskrifterne for disse, hvorfor reparationen skønnes som årsagen til skaden. Det kan også være hvis en andre end en autoriseret installatør har foretaget service eller reparationer. Skader på grund af manglende vedligehold eller eftersyn kan også betyde, at du kan miste garantien. Endelig kan du miste garantien på en varmepumpe, hvis du ikke sørger for at få udført det årlige lovpligtige serviceeftersyn.
Nej. Hvis du oplever problemer med dit METRO THERM-produkt, skal du altid kontakte din lokale installatør. Hvis installatøren ikke kan udbedre problemet, vil han/hun derefter rette henvendelse til METRO THERM for at få vejledning. Hvis produktet ikke kan repareres med vores hjælp, vil installatøren herefter indsende en reklamation.
KONTAKT
METRO THERM A/S
Rundinsvej 55
DK-3200 Helsinge
Telefon: (+45) 48 77 00 00
E-mail: [email protected]
CVR-nr : 20567112
GENVEJE